Uudet moottoripyörälaitteiden turvallisuusstandardit CE -sertifikaatin mukaisesti
Moottoripyörälaitteiden on täytettävä tiukat turvallisuusvaatimukset kuljettajien suojaamiseksi teillä. Eurooppalaisten CE -standardien mukaan käsineet, saappaat ja suojaukset suoritetaan useita testejä varmistaakseen, että ne tarjoavat riittävän suojan onnettomuuden sattuessa. Tässä on yhteenveto erityyppisten moottoripyörälaitteiden tärkeimmistä testeistä ja standardeista.
Käsineet (CE -oletus EN13594)
Käsineet testataan varmistaakseen, että ne tarjoavat laajan suojaa eri tilanteissa. Testit sisältävät:
- Mansetin pituus ja käsine: Vältä kuljettajan käsi paljastumista onnettomuuden sattuessa.
- Repiä ja sauman vahvuus: Estää hansikasta purskahtamista.
- Leikkauskestävyys: Terävien esineiden vaurioiden välttämiseksi.
- Kulumiskestävyys: Tieelle johtuvien vaurioiden välttämiseksi.
- Ja ergonomia: Varmistaa, että hansikka on mukava kantaa ajon aikana.
- Iskunsuojaus: Välttää kovien esineiden vaurioita.
Käsineitä tarjotaan kolmella suojaustasolla:
- Taso 1: Tarjoaa perussuojaa vähäisellä vaikutuksella ergonomiaan.
- Taso 1 kp: Sisältää shokkisuojauksen nivelille.
- Taso 2 kp: Tarjoaa korkeampaa suojaustasoa, mutta voi olla raskaampaa ja vähemmän ergonomista.
Saappaat (CE -standardi EN13634)
Saappaat testataan useita tärkeitä suojaominaisuuksia, jotka sisältävät:
- Yläosan korkeus: Varmistaa riittävästi suojaa.
- Leikkauskestävyys: Terävien esineiden vaurioiden torjumiseksi.
- Kulumiskestävyys: Suojautua tieltä.
- Ja ergonomia: Jotta saappaat olisivat mukavia ajon aikana.
- Ristivälitys: Vamman estämiseksi puristuksen aikana.
Saappaiden CE -taso on jaettu neljään osaan (A, B, C, D), joissa kutakin osaa testataan joko tasolle 1 (perussuojaus) tai taso 2 (parannettu suojaus, mutta jollain ergonomisella kompromissilla). Esimerkiksi taso A osoittaa, antaako kenkä nilkan tai säiliön suojauksen.
Valinnaisiin testeihin sisältyy nilkan tai sääriluun suojaaminen sekä veden tunkeutumisen kestävyys.
Iskunsuojaus (CE -oletus EN1621)
Shokinsuojaus on tärkeä elementti vaurioiden estämiseksi onnettomuuksien sattuessa. Ne testataan:
- Vähimmäiskoko: Varmistaa, että suoja kattaa tarpeeksi alueita.
- Iskunsuojaus: Suojautua vaurioilta kovilta esineiltä.
- Ja ergonomia: Jotta suojaava suojaaminen olisi kätevää.
Shokinsuojausta on saatavana kahdella suojaustasolla:
- Taso 1: Tarjoaa perussuojaa minimaalisella painolla ja ergonomisella vaikutuksella.
- Taso 2: Korkein suojataso, mutta voi olla raskaampi ja vaikuttaa liikkumisvapauteen.
Nämä testit ja standardit ovat tärkeitä moottoripyörän kuljettajien ja matkustajien turvallisuuden takaamiseksi. Kuljettajien tulee olla tietoisia laitteiden CE -tasoista ja valita tuotteita heidän tarpeisiinsa ja heidän suorittamansa ajamisen tyyppiin. Turvallisuus on aina asetettava etusijalle teillä.